Конкурс «Топоніміка й історія освіти рідного краю»
З року в рік зростає кількість людей, які полюбляють подорожувати,бажають глибшого ознайомлення зі звичаями, побутом, культурою як інших народів так і свого краю,з їхньою історією та історичними пам’ятками ,що спонукає до глибокого пізнання оточуючого світу. Важливу історико-культурну інформацію несуь мікротопоніми, тобто власні назви міст,вулиць,майданів, урочищ, гір, садів, парків тощо. Таємниці історичного минулого нам розкривають звичайні топоніми. Топоніми – це своєрідні мовні пам’ятки давніх часів. Вони розповідають нам про деякі особливості тієї чи іншої місцевості,про рід занять людей,їхні вірування, світоглядні уявлення. У них фіксуються сторінки історії минулого, імена видатних історичних осіб, міфічних героїв, богів. Одним із різновидів географічних назв виступають мікротопоніми, як домінанти фрагментів реального світу, зв’язку людини з навколишнім середовищем. Назви мікротопонімів охоплюють гідроніми (назви водних об’єктів), омоніми (назви гори, скелі, пагорба), народні власні назви низин, вулиць чи кутків населених пунктів тощо. На жаль, значна частина мікротопонімів назавжди зникає в пам’яті місцевих жителів, для яких переважним є топонімічне, а не історичне значення географічних назв. Тому, наразі існує нагальна потреба у вивчені й дослідженні мікротопонімів, збиранні втрачених (забутих) географічних назв на незначні за площею і протяжністю місцевості,в межах адміністративних територій, а також у виявленні та уточнені місцевих (народних) назв географічних об’єктів, з’ясуванні історії їх походження.
З метою активізації пошуково-дослідницької роботи з топоніміки й історії освіти краю, збирання втрачених (забутих)географічних назв малих об’єктів, залучення молодого покоління до вивчення і збереження історико-освітньої спадщини свого народу , виховання у школярів національної свідомості та патріотичних почуттів головним управлінням освіти і науки Київської облдержадміністрації та КОІПОПК проводиться конкурс робіт учнівської молоді «Топоніміка й історія освіти рідного краю».
Учні колегіуму, вихованці туристсько-краєзнавчого гуртка під керівництвом учителя географії Звір Г.В., а саме Гулько Анастасія (12гр.),Ткаченко Валерія(11гр.), Москаленко Софія (11гр), Лебедєва Анастасія (6-Б кл.) прийняли участь в міському етапі обласного огляду-конкурсу «Топоніміка й історія освіти рідного краю».
Актуальність даного пізнання полягає у дослідженні назв найпривабливіших природних,історичних, рекреаційних та культурних об’єктів нашого міста Білої Церкви,зокрема , чому місто носить назву Біла Церква, парк імені Шевченка, вулиця Шевченка, урочище Сухий Яр, Залізничне селище, «Горбатий міст», КООПАХ, БЛІХ, Замкова гора, Палієва гора, Сухоярський струмок, Зборовський ставок, вулиця Глиняна, вулиця Київська, вулиця Сквирське шосе, вулиця Леваневського і інш.
Лауреати XIV обласного конкурсу робіт учнівської молоді «Топоніміка й історія освіти рідного краю»
Вітаємо ученицю 42 групи Кричевську Олену, яка з роботою «Семантика гідронімів Київщини» посіла ІІ місце у ХІІІ обласному огляді-конкурсі учнівської молоді «Топоніміка й історія освіти рідного краю» (керівник Туліветрова Наталія Миколаївна).
Пріоритетним напрямком в системі патріотичного виховання є формування у молоді любові і дбайливого ставлення до рідної землі, - своєї «малої батьківщини», її історії, поваги до народних традицій і звичаїв, фольклору, рідної природи. Щоб по-справжньому любити рідний край, необхідно вивчати його природу, історію, мову, культуру. Саме краєзнавча робота повинна посісти важливе місце в діяльності кожного навчального закладу з тим, щоб за допомогою краєзнавчих матеріалів сприяти вихованню у молоді почуття патріотизму, національної свідомості, високої моральності.
З метою посилення патріотичного виховання та активізації пошуково-дослідницької роботи, навчально-методичним кабінетом регіонального краєзнавства КОІПОПК у 2013/2014 н.р. було проведено ХІІІ обласний огляд-конкурс робіт учнівської молоді «Топоніміка й історія освіти рідного краю». Конкурс став традиційним і набув широкої популярності. У цьому році на конкурс надійшли 33 роботи з 16 районів та міст області.
Проведений конкурс показав стійку зацікавленість учнів і вчителів загальноосвітніх навчальних закладів у дослідженні історії, географії, освіти, культури рідного краю.
Обласний огляд-конкурс робіт учнівської молоді «Топоніміка і історія освіти рідного краю» започатковано головним управлінням освіти і науки Київської облдержадміністрації та Київським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів.
Із метою активізації пошуково-дослідницької роботи з топоніміки й історії освіти рідного краю, збирання втрачених (забутих) географічних назв малих об’єктів (мікротопонімів), організації роботи музеїв історії закладу освіти, залучення молодого покоління до вивчення та збереження історико-освітньої спадщини свого народу, виховання в школярів національної свідомості й патріотичних почуттів протягом грудня 2012 року проводився міський етап обласного огляду-конкурсу «Топоніміка й історія освіти рідного краю», на якому учениця 31 групи (10 клас) Білоцерківського колегіуму Кричевська Олена посіла I місце.
На XII обласному огляді-конкурсі робіт учнівської молоді Олена виборола II місце. Колегіантка представила конкурсну роботу на тему «Семантика ойконімів Київщини». Усього конкурсантами було представлено понад тридцять робіт.
Бажаємо Олені творчих успіхів і подальших перемог!
Обласний огляд-конкурс учнівської молоді
"Топоніміка й історія освіти рідного краю"
Правила
Обласний огляд-конкурс учнівської молоді "Топоніміка й історія освіти рідного краю" започатковано обласним управлінням освіти і науки Київської облдержадміністрації та Київським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів.
Огляд-конкурс проводиться з метою активізації пошуково-дослідницької роботи з топоніміки й історії освіти рідного краю, збирання втрачених (забутих) географічних назв малих об’єктів, організації музею історії закладу освіти, залучення молодого покоління до вивчення та збереження історико-освітньої спадщини свого народу, виховання у школярів національної свідомості та патріотичних почуттів.
- Конкурс проводиться щороку в два етапи:
- І етап – збирання та оформлення матеріалів пошуково-дослідницької роботи з топоніміки та історії освіти рідного краю. Термін: січень-жовтень.
- ІІ етап – огляд-конкурс робіт на базі Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. Термін: листопад.
- І етап – збирання та оформлення матеріалів пошуково-дослідницької роботи з топоніміки та історії освіти рідного краю. Термін: січень-жовтень.
- До участі в конкурсі залучаються учні загальноосвітніх навчальних закладів, позашкільних закладів, профтехучилищ та інших освітніх установ, члени Малої академії наук.
- Організовують та очолюють пошуково-дослідницьку роботу педагоги-краєзнавці, вчителі географії, історії тощо.
- Загальне керівництво конкурсу здійснює КОІПОПК (кабінет регіонального краєзнавства).
- Керівництво підготовкою і проведенням І етапу здійснюють районні (міські) відділи освіти. Керівництво ІІ етапу конкурсу здійснює КОІПОПК (кабінет регіонального краєзнавства).
- Учасники конкурсу направляють картку обліку мікротопонімів, схему їх розміщення та звіт про історію розвитку освіти рідного краю в районні, міські методичні кабінети відділів освіти до 1 жовтня.
- Роботи на ІІ етап конкурсу подаються до 1 листопада на адресу КОІПОПК.
Додаток 1
Картка обліку мікротопонімів
І. Відомості про населений пункт.
- Поштова адреса освітнього закладу.
- Походження назви населеного пункту.
- Загальні відомості про населений пункт: чисельність населення, головні природні об’єкти (водні, орографічні, ландшафтні тощо), головні господарські об’єкти, пам’ятки історії та культури.
ІІ. Власні назви, пов’язані з місцевим рельєфом.
ІІІ. Власні назви, пов’язані з місцевими водними об’єктами (гідроніми).
ІV. Власні назви, пов’язані з флорою та фауною
V. Соціально-економічна топоніміка.
VІ. Інші мікротопоніми.
VІІ. Схема розміщення мікротопонімів. На схематичному плані показати розміщення описаних мікротопонімів.
VІІ. Відомості про виконавця (виконавців): прізвище, ім’я, по батькові виконавця роботи; джерела, які використовувалися; додаткові відомості (нотується все те, що не передбачено в картці і що виконавець вважає за необхідне до неї додати); вказати дату виконання запису в картці обліку мікротопонімів.
Додаток 2
Звіт про історію розвитку освіти рідного краю
- Напрями пошуково-дослідницької роботи: опис історії закладу освіти; збір матеріалів (старі підручники, зошити, журнали, фото, грамоти, біографічні довідки тощо); оформлення зібраних матеріалів для музею закладу освіти.
- Оформлення та експозиція музею історії закладу освіти: географічне положення; топографічний план мікрорайону закладу освіти; топографічний план пришкільної ділянки; опис історії закладу освіти; матеріали, що характеризують навчально-виховну роботу закладу освіти в окремі періоди і роки; опис досвіду роботи найкращих учителів та учнів закладу освіти; матеріали, що характеризують суспільно-корисну та культурно-освітню роль закладу освіти в рідному краї.
- Структура звіту, який подається в кабінет регіонального краєзнавства КОІПОПК.
Опис історії закладу освіти: дата заснування, короткі біографічні довідки директорів закладу освіти, опис досвіду кращих учителів, інші матеріали з музею історії закладу освіти.
Довідки: м. Біла Церква, Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів, навчально-методичний кабінет регіонального краєзнавства. т. 8-04463-50442.
Графік проведення
1. І етап – збирання та оформлення матеріалів пошуково-дослідницької роботи з топоніміки та історії освіти рідного краю. Термін: січень-жовтень.
2. ІІ етап – огляд-конкурс робіт на базі Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. Термін: листопад.
Інформація
про підсумки Х обласного огляду – конкурсу робіт учнівської молоді
“Топоніміка й історія освіти рідного краю”
Згідно з положенням про обласний огляд – конкурс робіт учнівської молоді “ Топоніміка й історія освіти рідного краю “ та з метою активізації пошуково-дослідницької роботи з топоніміки й історії освіти рідного краю, навчально-методичним кабінетом регіонального краєзнавства КОІПОПК у 2010-2011 навчальному році було проведено Х обласний огляд-конкурс “ Топоніміка й історія освіти рідного краю”. На конкурс надійшли 42 роботи з 23 районів та міст області. Були подані матеріали з таких відділів (управлінь) освіти: Баришівської, Білоцерківської, Богуславської, Бориспільської, Бородянської, Васильківської, Вишгородської, Згурівської, Іванківської, Кагарлицької, Миронівської, Обухівської, Поліської, Переяслав-Хмельницької, Рокитнянської, Сквирської, Тетіївської, Фастівської, Яготинської райдержадміністрацій, Білоцерківського, Бучанського, Обухівського, Переяслав-Хмельницького міськвиконкомів.
Відповідно до умов проведення конкурсу роботи оцінювалися за такими критеріями:
- аргументоване доведення вибору теми дослідження з урахуванням власного внеску;
- відповідність оформлення картки обліку мікротопонімів та звіту про історію освіти рідного краю згідно з положенням про огляд-конкурс;
- науковість роботи;
- повнота розкриття теми;
- грамотність;
- якість оформлення;
- якість наочних матеріалів та доцільність їх використання;
- перспективність розробки теми.