Симптоми кризи підліткового віку (12-13 років):
- Зниження продуктивної навчальної діяльності (а також спроможністю нею займатися) навіть у тих сферах, де підліток обдарований (часто це зумовлюється переходом від конкретного до логічного мислення).
- Негативізм. Підліток ніби відштовхується від оточуючих. Схильний до сварок, порушень дисципліни, у нього часто виникає внутрішнє занепокоєння, невдоволення, прагне самотності та самоізоляції.
Нові умови розвитку підлітків зумовлюють нову соціальну ситуацію розвитку підлітків.
Головним мотивом стає спілкування з однолітками. Це виявляється у часто повторюваному вислові підлітків: «Ми ходимо до школи не тільки вчитися, але й спілкуватися».
Тому поступово провідною діяльністю цього віку стає інтимно-особистісне спілкування з однолітками (навчання залишається основним видом діяльності).
Суттєво змінюються психологічні особливості навчання підлітків:
- підлітки обирають такі способи навчання, які роблять їх більш незалежними, більш дорослими в їх очах;
- виникають нові мотиви учіння: прагнення влаштуватись у майбутньому, прагнення самоствердження і самовдосконалення, необхідність виконувати вимоги батьків;
- оцінка для підлітків є статусом, показником рівня знань, стимулом;
- підлітки активно випробовують свої сили в організація різних заходів, суспільно-політичне життя тощо.
Мовлення підлітків розвивається за чотирма напрямками:
1)як засіб спілкування;
2)як спосіб набуття знань;
3)як інструмент творення та засіб вираження емоційних станів і вольової регуляції поведінки;
4)як об'єкт вивчення.
Психологічні особливості спілкування і взаємин підлітків з дорослими характеризуються такими проявами:
- підлітки не погоджуються на нерівноправні стосунки, оскільки вони не відповідають їх уявленням про власну дорослість та самостійність. Вони вимагають поваги, довіри, самостійності, обмежують права дорослих і розширюють свої. Часто це призводить до невиконання розпоряджень дорослих, нехтування обов'язками, протесту;
- конфліктність виникає за умови, коли зміни в розвитку особистості підлітка випереджають корективи стосунків з дорослими;
- характер спілкування підлітків з дорослими істотно впливає на особливості самооцінки підлітків, їм потрібна довіра.
Дорослі у соціальній ситуації розвитку підлітків виступають в якості значущих осіб.
Але цей «п'єдестал» може зайняти будь-хто:
- масовий кумир (популярний співак або актор тощо),
- вчитель (у рольовій позиції дорослого друга),
- батьки (якщо вчасно і правильно зреагували на кризу).
Одна з основних проблем– відсутність бажання та інтересу дітей вчитися, отримувати знання.
Мотивація до навчання запрограмована в нас від природи: отримане знання або заволодіння новим вмінням винагороджується виплеском гормонів щастя. Навчання можна навіть перетворити в одержимість, тому дуже важлива правильне дозування стимуляції.
Відсутність мотивації до навчання часто веде до стійкої неуспішності та інтелектуальної пасивності. Неуспішність, в свою чергу, веде до відхилень у поведінці.
Важливо, щоб батьки контролювали процес навчанном і враховували індивідуальні особливості дитини.
Рекомендації для батьків щодо підвищення мотивації навчання учнів підліткового віку
1. Не заважайте підліткові вчитися самостійно.
2. Навчальна праця цікава тільки тоді, коли вона різноманітна. Не повторюйте вдома шкільну систему.
3. Будь-яка людина виконує діяльність із задоволенням тільки тоді, коли вона розуміє, для чого це потрібно. Підліток не знає, де йому можуть знадобитися знання з фізики, хімії, алгебри чи інших предметів? Покажіть ці області.
4. Купуйте цікаві книги, довідники по різним навчальним дисциплінам. Можливо, через інтерес до цих книг сформується інтерес до предмету в цілому. Підтримуйте допитливість своїм інтересом до відкриттів своєї дитини.
5. Не поспішайте полегшити працю підлітка (зробити за нього домашнє завдання, вимагати від вчителя скасувати який-небудь вид роботи). Але і не змушуйте дитину переробляти завдання, виконувати нудну монотонну роботу, заучувати додатково важкий та незрозумілий матеріал. Навчання повинно бути важким, але посильним.
6. Вселяйте в дитину впевненість, що у нього все неодмінно вийде. Розповідайте про те, які проблеми у навчанні виникали у вас в дитинстві.
7. Ні в якому разі не карайте дитину за невдачі у навчанні. Це сприяє зниженню мотивації.
8. Не заважайте дитині самовизначатися, розвиватися.
9. Батькам бажано відмовитися від акцентів, які пригнічують навчальну мотивацію і орієнтування підлітка на отримання оцінки (повинності, матеріальну винагороду, активне наполягання вчитися тільки на «10-12» і т.д.).
10. Пам’ятайте: якщо підліток проявляє небажання вчитися – це не примха, а крик про допомогу. Не лайте, а з’ясуйте причини такої поведінки.