Затверджено
педагогічною радою колегіуму
протокол № 2 від 08.01.2009 року
М о д е л ь в и п у с к н и к а
Білоцерківського колегіуму Білоцерківської міської ради
Київської області ( основні компетенції)
- Загальні положення
Модель випускника – це визначення рівня розвитку учня у рамках основних напрямків діяльності колегіуму, визначення основних компонентів життєвої та освітньої компетентності випускника, за рівень яких заклад разом із батьками несе відповідальність
(компетентність: суспільно-правова, професійно-трудова, сімейно-побутова, культурно-дозвільна, психофізіологічна, інтелектуальна, комунікативна, готовність до безперервної освіти тощо). Особистісно зорієнтований освітній процес сприяє формуванню у випускника якостей, які необхідні для життєвого та професійного самовизначення.
- Виховання особистості та духовно-моральний розвиток колегіантів
Колегіум формує учня нового типу, який уособлює в собі високу духовність,
загальнокультурний рівень, глибокі знання з предметів, хороші естетичні смаки, високу моральність, має добре розвинуті творчі здібності і навички науково-дослідницької роботи.
Випускник колегіуму – носій норм загальнолюдської моралі, має високий рівень загального розумового розвитку та інформованості з профільних предметів, високий загальнокультурний розвиток та ерудицію, розвинену мотиваційну потребу у розширенні своїх знань з профільних дисциплін, добре розвинуті природні творчі здібності, на високому рівні володіє рідною мовою та однією-двома іноземними мовами.
Випускник колегіуму – людина з розвинутою національною самосвідомістю, носій споконвічних загальнокультурних цінностей, закладених у національних традиціях українського народу, що має розвинуте громадянське почуття гордості за свою державу, усвідомлення своєї ролі у державному будівництві нової України, у виборі власної долі в житті.
Випускник колегіуму – людина гуманістичної орієнтації та демократичної культури спілкування, що виражає свою мораль у діяльності, вчинках добра, милосердя, взаємодопомоги, ввічливості, порядності, гостинності, тактовності, делікатності, витримці, умінні долати труднощі, інтелігентності, взаємоповазі, взаємодовірі, працелюбності, почутті людської гідності, громадянської гордості та честі.
Випускник колегіуму – уміє самовдосконалюватися, спираючись на споконвічні моральні закони творення добра й боротьби зі злом, пошуку справедливості і правди в житті, визнання ідеалів любові та краси, що здавна культивуються в українській родині.
Випускники колегіуму – це люди зі сформованими художньо-естетичними смаками та почуттям сприйняття навколишнього світу за законами краси, який отримує естетичне задоволення від спілкування з книгою, природою, творами мистецтва, театром, музикою, живописом, працює над власним розвитком «від людини ввічливої – до людини високої культури», має розвинене почуття гордості й відповідальності за свій колектив, колегіум та державу в цілому.
- Життєві та освітні компетентності випускника колегіуму
Комунікативна компетентність
Знання та вміння, які забезпечують об’єктивне сприйняття оточуючого навколишнього середовища, знаходження адекватного стилю й тону спілкування, здатність емоційно відгукуватися на переживання інших людей, враховувати особливості психологічного стану співрозмовника.
Розвиток рефлексії (самоусвідомлення, самоаналізу) своїх комунікативних можливостей, позиції у спілкуванні. Вміння будувати стосунки з урахуванням особистих якостей інших людей. Вміння активно слухати, вільно володіти своєю мовою та немовними засобами спілкування, а також однією або двома іноземними мовами.
Готовність до безперервної освіти
Щоб бути готовим до подальшого продовження освіти й самоосвіти, випускник колегіуму має уявлення про:
- головні соціальні функції освіти; систему безперервної освіти;
- характер впливу освіти і її взаємодії з іншими галузями суспільного життя;
- освітні можливості навчальних закладів міста, області, Києва, України загалом,
європейського та світового освітнього простору.
Випускник має певний комплекс засобів, що дозволяють йому стати суб’єктом процесу освіти (самоосвіти):
- обирати сферу освітньої діяльності відповідно до своїх інтересів та нахилів;
- володіти структурою пізнавальної діяльності: визначати мету і проектувати освітню
діяльність; використовувати її різні форми і засоби; оцінювати результати відповідно до поставленої мети;
- знаходити вирішення пізнавального завдання в нестандартній ситуації, використовувати теоретичні знання на практиці, в конкретних життєвих умовах.
Випускник колегіуму – це зростаюча особистість, яка володіє необхідними життєвими компетентностями, усвідомлює значення знань і умінь як важливого фактора життя: знання є сила, освіта – капітал, навчання робить людину здатного до свідомих дій, а ці дії – запорука того, що суспільство сприятиме реалізації особистістю права на життя, становище, значущість і вплив.
Професійно-трудова компетентність
Випускник має уявлення:
- про світ сучасних професій, особливості різних видів діяльності; про вимоги до тих чи інших професій, уявлення про свої можливості в оволодінні цими видами професійної діяльності;
- про загальну ситуацію на ринку праці, тенденції щодо трудової зайнятості, перспективи розвитку основних промислових, обслуговуючих видів діяльності в державі, регіоні, місті;
- про труднощі професійної адаптації, найбільш раціональні тактики поведінки на цьому етапі життєвого шляху.
Випускник володіє засобами своєї професійно-трудової діяльності:
- вміє визначити найбільш ефективну лінію поведінки в період професійного навчання, пошуку роботи, закріплення на робочому місці;
- володіє певним досвідом практичної професійно-трудової діяльності; засобами самообслуговування;
- вміє самостійно користуватися інформаційно-довідковими ресурсами з питань професійного самовизначення.
Суспільно-правова компетентність
Соціально-політична, правова компетентність випускника є основою його активної громадянської позиції, здатності до свідомої самореалізації в суспільно-політичному житті. Для цього випускник:
- знає основні положення Конституції, має уявлення про політичну структуру сучасної держави і державної влади;
- володіє основними поняттями та має знання про правову систему України;
- володіє інформацією про основні політичні партії, що діють у державі, їхні програми, позиції лідерів;
- знає закони, які регламентують участь громадян у різних формах суспільно-політичної діяльності, проведенні та участі у виборах;
- має уявлення про основні міжнародні суспільно-політичні організації, їх місцезнаходження, напрямки діяльності, засоби звертання приватних осіб у ці органи.
Сімейно-побутова компетентність
Випускник має уявлення про:
- сутність дорослої людини (громадянська зрілість, моральна цілісність та особливості рольової поведінки, пов’язаною зі статтю);
- сутність сім’ї (соціальні функції сім’ї та перспективи її розвитку, етичні та правові аспекти сімейного життя; фізіолого-гігієнічні основи сімейного життя; труднощі становлення сім’ї;
- функції батьківства та материнства.
Випускник уміє:
- об’єктивно оцінювати себе, контролювати свої вчинки;
- будувати взаємини з людьми на основі партнерства, володіти основами культури поведінки в побуті, в громадському житті;
- володіти певними господарсько-економічними навичками.
Культурно-дозвільна компетентність
Наявність уявлення випускників про:
- суть вільного часу в його соціальних функціях, структурі та змісті вільного часу, культурно-дозвільні можливості оточуючого соціуму;
- вільний час як засіб розвитку особистості: вплив потреб та інтересів на структуру та зміст дозвілля людини; про творчі та споживчі форми, раціональні засоби реалізації дозвілля; про негативні тенденції, що заповнюють сферу дозвілля явищами антикультури;
- про спілкування у сфері дозвілля: суть неформального спілкування; співвідношення спілкування та етикету; якості особистості, що сприяють встановленню контактів з іншими людьми.
Випускники вміють раціонально використовувати дозвілля: цілеспрямовано обирати заняття, що відповідають особистісним інтересам; планувати вільний час.
Особистісно-естетична зрілість
Випускник Білоцерківського колегіуму уособлює в собі:
- високу духовність, приєднання до системи загальнолюдських моральних цінностей;
- принциповість і незалежність вільної особистості в гармонії з гуманістичною толерантністю та вихованістю;
- моральну чутливість, уміння спілкуватися;
- сформованість естетичного смаку;
- розвинуті творчі здібності та перехід знань у світоглядні переконання;
- сформованість необхідної самодисципліни (працелюбність, організованість, терпіння), самоконтролю, самокритичності.
Випускник уміє:
- оцінювати явища навколишнього життя, свою поведінку і поведінку інших з глибоких морально-гуманістичних позицій, володіє почуттям краси та відчуттям міри;
володіє засобами самоствердження своєї людської досконалості;
володіє культурними засобами захисту себе від несправедливості.
Психофізіологічна компетентність
Випускник Білоцерківського колегіуму усвідомлює свої психофізіологічні особливості, будує свою поведінку:
- відповідно до своєї психофізіологічної природи (темпераменту, природних властивостей);
- для забезпечення, збереження та зміцнення здоров’я, фізичного стану і досконалості свого зовнішнього виду; веде здоровий спосіб життя;
- підвищує фізичну, трудову активність;
- працює над формуванням інтелектуальної зрілості: розвиває пізнавальні процеси, аналітичність та критичність розуму, добре володіє усіма формами логічного мислення
(аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація, класифікація, абстрагування);
- має навички творчого мислення ( критичність, гнучкість, асоціативність).